تصميم شوراي پول و اعتبار مبني بر اعطاي وام 25 ميليون توماني خودرو با نرخ سود 16 درصد به گفته بسياري از کارشناسان ميتواند رونق هر چند ناچيز به بازار خودرو بدهد به شرط آنکه پرداخت اين وام به سرنوشت وام 15 ميليون توماني دچار نشود .

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بر اساس دستور کار جديد بانک مرکزي بانکها قرار است از نيمه آبان ماه سالجاري منابع جديد را براي خريد خودروهاي داخلي به جامعه تزريق کنند بر اساس اين سياست مشتريان از اين پس تا ۸۰ درصد از قيمت خودروهاي توليد داخل را حداکثر تا سقف ۲۵ ميليون تومان به شکل وام دريافت خواهند کرد اين در حالي است که در بسته دولت براي خروج از رکود، هنوز مشخص نيست که اعطاي اين تسهيلات از سوي بانکها به متقاضيان ارائه و يا مستقيما به دست خودرو سازان مي رسد.
** دولت در اعلام طرح پرداخت وام ۲۵ ميليوني عجله کرد
يک کارشناس بازار خودرو با اظهار خرسندي از تصميم شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت وام ۲۵ ميليوني خودرو گفت: بهتر بود دولت قبل از اعلام چنين طرحي ابتدا راهکارهاي عملياتي و اجرايي آن را تحقق ميبخشيد.
داوود کاغذگران با بيان اينکه اعطاي وام ۲۵ ميليوني خودرو قطعا منجر به تحريک تقاضا و رونق بخشيدن به بازار خودرو ميشود، گفت: اجراي چنين طرحي اقدام درستي براي خارج کردن بازار خودرو از رکود است ولي مسئولين دولتي و مالي کشور در اعلام اين طرح کمي عجله کردند.
وي افزود: بر اساس پيشبينيها و تمهيدات انديشيده شده قرار است ساز و کار عملياتي پرداخت وام ۲۵ ميليوني از ۱۵ آبان ماه سالجاري عملياتي شود و تا زماني که اين وام به دست اولين متقاضيان و درخواستکنندگان برسد تا پايان فصل پاييز طول خواهد کشيد.
به گفته کاغذگران اعلام زودهنگام اعطاي وام ۲۵ ميليوني قبل از تحقق بخشيدن به ساز و کارهاي عملياتي آن خود منجر به فرو رفتن بيشتر بازار خودرو در رکود خواهد شد و اين مسئله براي خودروسازان و فروشندگان اين کالاي مصرفي تا حدودي نگرانکننده شده است.
**وام ۲۵ ميليوني کم است
مديرعامل ليزينگ يکي از شرکتهاي فروشنده خودرو همچنين به حجم پايين منابع اعطاي وام ۲۵ ميليوني نيز اشاره کرد وگفت: بر اساس اخبار منتشر شده قرار است مجموع تسهيلات اعتباري در اين بخش بالغ بر ۲ هزار ميليارد تومان باشد در حالي که ميزان پيشبيني فروش دو شرکت بزرگ خودروساز ايران يعني ايران خودرو و سايپا تا پايان سالجاري ۳۰ هزار ميليارد تومان است.
وي ادامه داد: منبع اختصاص داده شده براي اعطاي اين وام تنها ميتواند بخش کوچکي از فروش دو شرکت بزرگ خودروساز ايران را تأمين کند بنابراين ميتوان نتيجه گرفت اختصاص وام ۲۵ ميليوني خودرو آن طور که بايد نميتواند کمکي به شرکتهاي خودروساز کشور کند.
کاغذگران همچنين پيشبيني کرد: اعطاي وام ۲۵ ميليوني خودرو شايد بتواند ميزان فروش خودروهاي داخلي نظير تيبا، پرايد، پژو ۴۰۵ و سمند را افزايش دهد.
** دولت براي پرداخت وام خودرو به بانکها يارانه بدهد
يک کارشناس بازار سرمايه نيز در اين خصوص گفت: با توجه به منابع نقدينگي بانکها، بهتر است دولت جهت تسريع در روند اعطاي وام ۲۵ ميليوني خودرو، به بانکها يارانه پرداخت کند.
مجيد محمدعليزاده با اشاره به تصميم شوراي پول واعتبار مبني بر پرداخت وام ۲۵ ميليوني خودرو آن هم با نرخ ۱۶ درصد گفت: بهتر است دولت براي پرداخت چنين وامي به بانکها يارانه پرداخت کند تا در پرداخت اين وام، همه مردم از ديد بانکها برابر باشند.
وي افزود: از آنجايي که نرخ سود سپرده بانکي بيش از ۱۶ درصد است اين مسئله به ذهن متبادر ميشود که پرداخت چنين وامي با توجه به منابع فعلي مالي بانکها منطقي نيست و شايد در روال عادي به هيچ وجه پرداخت آن امکانپذير نباشد.
عليزاده با بيان اينکه برخي گمانهزنيها حاکي از آن است که دولت قرار است مبالغ هنگفتي را در قالب وام ۲۵ ميليون توان در اختبار شرکتهاي خودروساز قرار دهد تا از اين طريق آنها بخشي از وجه خريد خودروهاي فروخته شده را از طريق اقساط بلندمدت هفت ساله دريافت کند، اظهار کرد: چنانچه پرداخت وام به بانکها واگذار شود نميتوان انتظار داشت که نرخ سود در حد ۱۶ درصد باشد چرا که اين امر با شرايط نقدينگي بانکها همخواني چنداني ندارد.
** خط قرمز وام ۲۵ ميليوني نرخ سود تعيين شده آن است
مديرعامل يکي از بانکهاي کشور با بيان اينکه بانکها در پرداخت وام ۲۵ ميليوني خودرو هيچ مشکلي ندارند، گفت: تنها مسئله حساسيتبرانگيزي که در مورد پرداخت وام ۲۵ ميليوني خودرو وجود دارد نرخ سود ۱۶ درصد آن است که از نرخ سود فعلي بانکها پايينتر است.
علي سيدعلي گفت: بهتر است براي پرداخت وام ۲۵ ميليوني خودرو با نرخ ۱۶ درصد يک هماهنگي و مذاکرهاي ميان شرکتهاي خودروساز و بانکها به وجود آيد تا در مورد نرخ حساسيتبرانگيز سود اين وام تصميمگيري و اقدامات لازم صورت گيرد.
وي افزود: با توجه به اينکه نرخ سود بانکي در حال حاضر در کشور بيش از ۱۶درصد است؛ پس بايد مابهالتفاوت اين نرخ از طريق شرکتهاي خودروساز به بانکها پرداخت شود.
سيدعلي با تأکيد بر اينکه بانکها هيچ مشکلي در پرداخت وام ۲۵ ميليوني ندارند اظهار کرد: در صورتي که توافقي ميان شرکتهاي خودروساز با بانکها در مورد نرخ سود بانکي صورت گيرد به هر تعداد از جمعيت متقاضيان دريافت وام خودرو ميتوان پاسخگو بود.
**مقدار وام هر خودرو
اما با توجه به رسميت پيدا کردن وام ۲۵ ميليوني خودرو با تصويب شوراي پول و اعتبار و همچنين قيمت هاي فروش خودرو در نمايندگي ها و البته بازار مردم چه خودرويي را با چه آورده اي مي توانند بخرند؟
مدل |
قيمت نمايندگي |
حداکثر وام |
قيمت بازار |
پژو 206 تيپ
2 |
32.517.000 |
25.000.000 |
32500000
|
پژو 206 تيپ 5 |
36.693.000 |
25.000.000 |
35650000 |
پژو GLX
405 |
28.882.000 |
23.040.000 |
28700000 |
پژو پارس |
35.496.900 |
25.000.000 |
35500000 |
سمند |
31.538.000 |
25.000.000 |
31500000 |
رانا |
33.233.000 |
25.000.000 |
32200000 |
پرايد 132 |
19.800.000 |
15.840.000 |
19800000 |
وانت پرايد |
17.920.000 |
14.320.000 |
17900000 |
تيبا |
23.950.000 |
19.160.000 |
23900000 |
تيبا 2 |
28.070.000 |
22.400.000 |
28070000 |
بر پايه اين گزارش اگر چه طرح پرداخت وام 25 ميليوني خودرو به منظور رونق بخشيدن به بازار و توليد اين کالاي مصرفي در کشور صورت گرفته است ولي از هماکنون به دليل آنکه اين طرح از شفافيت لازم در جزئيات و نحوه پرداخت برخوردار نيست از اين رو اين نگراني وجود دارد که حتي پرداخت چنين وامي عاملي براي کشمکش ميان خودروساز، مردم و بانکها تبديل شود چرا که هيچ کدام از آنها بر اساس شواهد موجود حاضر نيستند حاشيه سود خود را کم کرده و به نفع ديگري ضرر دهند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران